Waarom koop ik software

Welke software moet ik gebruiken?
Als vergevorderd video amateur krijg ik vaak de vraag welke software is beter, de duurdere versie of de goedkopere versie.




Is software duur?
Mijn eerste vraag is, wanneer is software duur? Veelal is voor iedereen software te duur. Vaak omdat het een niet te bevatten grootte heeft. Een camera is tastbaar en als je daar 6.000 euro voor betaald hebt is het een goede investering. Software van 6.000 euro, dat is niet tastbaar, alleen duur omdat het niet zichtbaar is. Er wordt echter 1 ding over het hoofd gezien. Wat zouden we zijn zonder Office, Outlook, Excel. Allemaal tools die het bedrijf gebruikt om… Waarom eigenlijk? Zonder mail geen snelle postwisseling. Zonder Excel geen makkelijke berekeningen. Kortom, hoe je het wendt of keert, software is de motor waar je hobby (of je werk) op draait. Het stelt me in staat om video montages snel af te krijgen, of sneller te kunnen werken.


Media beroepsmatig.

Als je media beroepsmatig beoefent heb je vaak te maken met:
• Deadlines • Budget • Het leveren van kwaliteit. Als je de deadline mist, dan heb je een probleem met je klant. Ga je boven budget uit, dan doe je je bedrijf te kort. Als je geen kwalititeit levert, conform welke afspraak dan ook, dan is de klant er niet mee geholpen en je bedrijf ook niet. Het is de verwachting van de klant dat je kwaliteit levert De kans dat een klant dan bij je bedrijf terugkomt, als je niet aan de eerdergenoemde punten houdt, zal dan beduidend minder worden. En minder klanten betekent minder inkomsten en je baan staat dan op de tocht.
Het loon dat we hiervoor uitbetaald krijgen, houdt ook in dat we hiervoor onze tijd voor beschikbaar stellen, en in mindere mate onze talenten. Velen zullen in loondienst werken, anderen voor zichzelf. Maar het draait voor beidde groepen om hetzelfde.


Efficientie
Efficientie, daar draait het om in wat we doen. Het is mooi dat we veel praten over bepaalde projecten, trots zijn op onze projecten en keihard werken voor projecten, maar als we de deadline zouden missen, betekent dat we eigenlijk een deel van ons loon gaan missen.
Dit is natuurlijk heel zwart wit maar zo is het wel.


Als we een project hebben aangenomen voor 2 weken en we kunnen dit in 1 week opleveren, dan kunnen we in de week die over is, nog een project aannemen en uitvoeren. Dat is dan pure winst.

Maar als we over hetzelfde project 4 weken doen, dan kun je stellen dat we in de 2 weken ook een extra project hadden kunnen doen en voltooien. Alleen nu draaien we eigenlijk 2 weken verlies
Als zelfstandige heeft dat direct meer impact, maar als medewerker van een bedrijf, heeft het op langere termijn impact. Dat het niet efficient werken gevolgen zal hebben, dat zal duidelijk zijn.

Stelling:
Als je houding is van ik zal het overleven, het interesseert me niet, ik zit toch gebeiteld, dan verdient het de aanbeveling om eens naar ander werk uit te zien.

Eigenlijk is alles wat we kunnen bedenken, dat ons tijd scheelt, is pure winst, direct of indirect. 

Software brengt dus zijn geld op!


Waarom koop je dus software.
Software koop je niet zomaar. Nee het is een investering, net zoals je zou investeren in machines, meubilair, het wagenpark. 



Software stelt je in staat om
  • Je werk sneller te doen
  • Je werk goedkoper te doen
  • Je werk beter te doen
  • Je werk gemakkelijker te doen. 
Als het niet beter, sneller en makkelijker kan, dan heeft het geen zin om in software te investeren.

Bijzonder is het volgende gegeven. In ons dagelijk leven kopen we vaak spellen, en gooien eigenlijk per uur geld weg. Zonder enig onderzoek schaffen we spellen aan, die vervolgens na verloop van tijd in de kast belanden.

Maar schaffen we software voor het werk aan, dan wordt die van alle kanten bekeken, onderhandeld over de prijs en gaan we net zolang door tot we de juiste keus en prijs hebben gevonden.
Hieruit blijkt dat professionele software geen spelletje is, nee het is de fundering voor de markt, waarin we, tot de dag van vandaag, ons brood mee verdienen, kunnen groeien en winst te kunnen maken.

We willen de ook zekerheid hebben dat, welke software we ook kiezen, we op de software kunnen vertrouwen, dat deze in de toekomst blijft werken, en dat er steeds weer innovaties toegevoegd worden, zodat we nog sneller, maar zeker efficienter kunnen gaan werken. 


Software als motor van het bedrijf.
Mede kijkend naar de vorige posts, kunnen we stellen dat software er mede voor dat we:
  • Ons salaris te krijgen
  • De rente kunnen betalen
  • Het bedrijf kunnen runnen
  • De deadline kunnen halen
  • Onder het projectbudget blijven
  • In markt kunnen blijven
In de volgende blogs wil nader bekijken waarom je bepaalde software aan wilt schaffen, wat triggert ons, om te kiezen voor dat ene product

Er zijn 3 elementen die bepalen welke software we willen aanschaffen.
  1.     Referenties
  2.     Technisch
  3.     Persoonlijk
Laten we deze eens nader bekijken.


1. Referenties.
Hebben we relevante referenties die bewijzen dat de software die we willen aanschaffen de juiste is. Hoe beleven andere bedrijven deze software.


2. Technisch
“Doet de software dat, wat ik nodig heb om mijn werk te doen?”

Het is niet hetzelfde als de volgende vraag:
“Doet de software dat, zoals ik gewend ben te doen, te werken?”

Deze laatste uitspraak baseren we op basis van zoals we altijd gewend zijn te doen afgelopen 15 jaar, zonder te realiseren dat we de agelopen 15 jaar hebben gedaan, te veel tijd in beslag nam, zonder dat we het zagen.

We leven dus niet in het verleden, maar in het heden. Dat betekent dat we efficienter moeten werken en we moeten sneller leveren.

Kijk maar eens bij grote internetwinkels, in de ochtend besteld, in de avond geleverd, zonder winkels in steden zelf, dus snel leveren, liefst op de dag zelf.

Ik realiseerde ook, dat dit ook zou gebeuren met alle andere softwarepakketten. De overgang van Wordperfect naar Word was ook een hele grote stap…


3. Persoonlijk
Software vereist vaak trainingen, veranderingen. Hoe gaan we om de trainingen en veranderingen. Hoe gaat de nieuwe gebruiker hiermee om?

“Veranderen ja of nee?”

Het brengt mij tot het volgend punt.
Ieder mens haat veranderingen. Ik zou willen dat ik zou zeggen ik houd van veranderingen, maar dat is niet zo.
Ik wil niet veranderen, ik wil niet de nieuwe zaken leren, ik word mee gesleept in de nieuwe software, maar ook dat wil ik eigenlijk niet.
Ik wil dat alles is, zoals het was, maar dat is onmogelijk. De wereld, de markt verandert snel, en de markt bepaald hoe ik mijn salaris verdien, het bepaalt ook hoe ik werk en zou moeten werken.

Micheal Cione, een bekende CEO van Light Iron vertelde eens:

“behavioral changes are more important than technical ones”
(Het veranderen van het gedrag is veel belangrijker dan de technische veanderingen.)

En als je dan spreekt met de gebruiker dan krijg je steevast de vraag:
  1. Waarom hebben we (ze) dit verandert?
  2. Kon het niet blijven zoals het was?
Een van de struikelblokken, die ik tijdens video trainingen altijd weer tegenkwam was niet
de technologie, maar de angst om nieuwe technologien te leren. Final Cut Pro 7 werkte goed, Final Cut Pro X is niks. Zonder maar ooit iets getest of geprobeerd te hebben.

Franklin Roosevelt heeft ooit eens gezegd:
“the only thing we have to fear, is fear itself. Fear paralize us”
  • Angst als drempel om iets te leren.
  • Angst, om niet slim genoeg te zijn om de mogelijkheden van de applicatie te kunnen leren
  • Angst, wellicht zal ik het niet snappen
  • Angst, dat als ik het niet leer, ontslagen zal worden of niet mee kan komen in de markt waarin ik werkzaam ben.
Angst doet ons stilstaan. Laat alles toch zoals het was. Het werkt toch? Er zijn bedrijven die hun videoproductie nog steeds draaien op verouderde software.

Maar de echte professional volhard in het gevecht met nieuwe veranderingen en haalt eruit wat voor hem of haar van toepassing is. Eigenlijk moet deze eigenschap als het ware in je DNA worden opgeslagen.

Je vindt de verandering wellicht het niet leuk te vinden, maar je verwacht het, en je houdt er rekening mee.

Tot slot nog een volgende gedachte.
Trap er niet in om alles perfect te kunnen doen en te kunnen opleveren. Dan is het nooit af.

Quote: “Pefectie staat ons in de weg, om ons werk te doen.”

Het geldt ook voor de gebruikte software. Altijd zullen er fouten in sluipen.
  • We kunnen deze verhullen, dat is eigenlijk het werk van de marketing
  • We kunnen dit proberen te repareren, maar dat is eigenlijk de job van de programmeur
  • We kunnen de fouten proberen te vinden, en dat is de taak van de softwaregebruiker.
Er zullen altijd onvolkomenheden zijn in de software. Software is nooit uit ontwikkeld.


Samengevat.
  • We werken in een markt die zelf de veranderingen dicteert
  • We moeten samen werken met jongere mensen, die totaal geen kennis hebben van de traditionele manier van werken
  • We moeten accepteren dat veranderingen onvermijdelijk zijn
  • We moeten accepteren dat verandering het product is om verder te kunnen komen
  • Alles om ons heen, het vergaren van kennis, het maken van het product, evolueert.





Terug in de tijd, toen zelfbouw heel gewoon was (1)

Ik wil toch eens terug in de tijd, met mijn eerste hobby, Philips bouwpakketten. Het was in het jaar dat ik als vakantiewerker werkte bij...