Editing tips voor reportages 1

Selecteren van footage
We gaan nu een stap verder in het proces. We gebruiken het storyboard als basis om de juiste beelden te selecteren. De beelden worden geselecteerd en ingekort waar nodig. Slechte opnames worden gemarkeerd en resoluut weggegooid. En resoluut moet je zijn. Als je twijfelt of je het shot gaat gebruiken, gooi het dan direct weg.
Zo maken we een pre selectie van alle evt te gebruiken shots. Tal van edit programma’s hebben de mogelijkheid om van lange opnames, sub shots te maken en die op te slaan als aparte shots. In Adobe Premiere ook wel “sub-clips” genoemd.



Het resultaat van deze werkwijze? Een grote hoeveelheid geselecteerde shots, welke een potentiele kans maken om gebruikt te worden.
Dit proces heet ook wel spotten van materiaal.
Ieder shot kun je een kleur of tekst mee geven. Veel regisseurs maken aan de hand van deze shots een edit draaiboek op papier.

B-roll
B-roll materiaal word apart gezet voor later gebruik. Deze content word gelogd en gesorteerd in een volgorde welke later geschikt is voor de final edit. Hiermee bedoel ik dat beelden aan het begin geschoten, in de edit pas in een latere fase gebruikt gaat worden. Als je daarmee rekening houd met de filenames, kun je sorteren op de juiste manier.


Als er bijv een interview deel 3 is in de edit, dan kun je B-roll shots bijv. nummeren als volgt: 3_Martkbeeld groente kraam, 3_Marktbeeld_Kaas enz.

word vervolgd...

Block eigenschap op een ODC waarde op te halen

In deze blog laat ik je zien op welke manier we gegevens, in dit geval de ODC, kunnen opnemen in een kabellijst. Het betreft een combinati...