Het nut van software (5) Persoonlijk, software vereist vaak trainingen.

Software vereist vaak trainingen, veranderingen. Hoe gaan we om de trainingen en veranderingen. Hoe gaat de nieuwe gebruiker hiermee om?

Persoonlijk: “Veranderen ja of nee?”

Het brengt mij tot het volgend punt.
Ieder mens haat veranderingen. Ik zou willen dat ik zou zeggen ik houd van veranderingen, maar dat is niet zo.
Ik wil niet veranderen, ik wil niet de nieuwe zaken leren, ik word mee gesleept in de nieuwe software, maar ook dat wil ik eigenlijk niet.
Ik wil dat alles is, zoals het was, maar dat is onmogelijk. De wereld, de markt verandert snel, en de markt bepaald hoe ik mijn salaris verdien, het bepaalt ook hoe ik werk en zou moeten werken.

Micheal Cione, een bekende CEO van Light Iron vertelde eens:

“behavioral changes are more important than technical ones”
(Het veranderen van het gedrag is veel belangrijker dan de technische veanderingen.)

En als je dan spreekt met de gebruiker dan krijg je steevast de vraag:
  1. Waarom hebben we (ze) dit verandert?
  2. Kon het niet blijven zoals het was?
Een van de struikelblokken, die ik tijdens video trainingen altijd weer tegenkwam was niet
de technologie, maar de angst om nieuwe technologien te leren. Final Cut Pro 7 werkte goed, Final Cut Pro X is niks. Zonder maar ooit iets getest of geprobeerd te hebben.

Franklin Roosevelt heeft ooit eens gezegd:
“the only thing we have to fear, is fear itself. Fear paralize us”
  • Angst als drempel om iets te leren.
  • Angst, om niet slim genoeg te zijn om de mogelijkheden van de applicatie te kunnen leren
  • Angst, wellicht zal ik het niet snappen
  • Angst, dat als ik het niet leer, ontslagen zal worden of niet mee kan komen in de markt waarin ik werkzaam ben.
Angst doet ons stilstaan. Laat alles toch zoals het was. Het werkt toch? Er zijn bedrijven die hun videoproductie nog steeds draaien op verouderde software.

Maar de echte professional volhard in het gevecht met nieuwe veranderingen en haalt eruit wat voor hem of haar van toepassing is. Eigenlijk moet deze eigenschap als het ware in je DNA worden opgeslagen.

Je vindt de verandering wellicht het niet leuk te vinden, maar je verwacht het, en je houdt er rekening mee.

Tot slot nog een volgende gedachte.
Trap er niet in om alles perfect te kunnen doen en te kunnen opleveren. Dan is het nooit af.

Quote: “Pefectie staat ons in de weg, om ons werk te doen.”

Het geldt ook voor de gebruikte software. Altijd zullen er fouten in sluipen.
  • We kunnen deze verhullen, dat is eigenlijk het werk van de marketing
  • We kunnen dit proberen te repareren, maar dat is eigenlijk de job van de programmeur
  • We kunnen de fouten proberen te vinden, en dat is de taak van de softwaregebruiker.
Er zullen altijd onvolkomenheden zijn in de software. Software is nooit uit ontwikkeld.

Block eigenschap op een ODC waarde op te halen

In deze blog laat ik je zien op welke manier we gegevens, in dit geval de ODC, kunnen opnemen in een kabellijst. Het betreft een combinati...