Media als communicatie middel (1) Introductie.

Media is een van de krachtigste communicatie middelen. Het stelt je in staat om allerlei onderwerpen visueel te maken. Internet is hierbij het communicatie platform. We leven namelijk in tijd van de opzoek generatie.

Manuals worden overal wel bijgeleverd, maar nooit gelezen. Het is veel makkelijker om even te zoeken op het internet en daar een how to filmpje te bekijken.


Helaas is de kwaliteit vaak laag, en kan men wel uitleggen wat men doet, maar soms te snel, soms moeilijk te zien, soms niet verstaanbaar.

In deze serie wil ik u laten zien aan welke eisen een goede opname moet voldoen, en hoe je die zou kunnen opzetten, maar ook welke soorten films er zijn.

Welke soorten video zijn er dan?

Ik zal enkele voorbeelden noemen.

  • Documentaires
  • Instructie (How to’s)
  • Werving
  • Presentatie van nieuwe producten.
  • Tip and tricks
  • En wat je nog meer kan bedenken.


Terwijl ik dit schrijf zit me nog het volgende te bedenken.

Media kan je ook inzetten voor het werven van bijvoorbeeld nieuwe klanten, maar ook te werven medewerkers. Dit komt weinig voor, maar het is wel een uitdaging voor een bedrijf.
Want zeg nou zelf, als je wat van je bedrijf laat zien, en je koppelt daar een werving van personeel aan, dan ben je onderscheidend bezig op de markt. En het laat zien dat je een dynamisch bedrijf bent.

Iedere productie heeft zijn eigen manier van opzet en inhoud.
Daarnaast verdient het de aanbeveling om bijvoorbeeld instructie films, per onderwerp aan te maken en kort te houden, 2-3 minuten.
Het is wel handig alles eerst op te nemen en dan op te delen tot een aanvaardbare lengte.

Block eigenschap op een ODC waarde op te halen

In deze blog laat ik je zien op welke manier we gegevens, in dit geval de ODC, kunnen opnemen in een kabellijst. Het betreft een combinati...