Welke editing software moet ik gebruiken? (deel 1)

Welke software? 
Als vergevorderd video amateur krijg ik vaak de vraag welke software is beter, de duurdere versie of de goedkopere versie.



Wanneer is software duur. 
Mijn eerste vraag is, wanneer is software duur? Veelal is voor iedereen software te duur. Vaak omdat het een niet te bevatten grootte heeft. Een camera is tastbaar en als je daar 6.000 euro voor betaald hebt is het een goede investering. Software van 6.000 euro, dat is niet tastbaar, alleen duur omdat het niet zichtbaar is. Er wordt echter 1 ding over het hoofd gezien. Wat zouden we zijn zonder Office, Outlook, Excel. Allemaal tools die het bedrijf gebruikt om… Waarom eigenlijk? Zonder mail geen snelle postwisseling. Zonder Excel geen makkelijke berekeningen.

 Kortom, hoe je het wendt of keert, software is de motor waar je hobby (en je werk) op draait. Het stelt me in staat om video montages snel af te krijgen, of sneller te kunnen werken.

Welke software?
Ik beperk me tot video editing software. Daar zijn heel veel pakketten van om de markt.
Laat ik eens enkele noemen. Adobe Premiere, Sony Vegas, Pinnacle Studio, Final Cut Pro X, Edius.
En zo zijn er nog veel meer pakketten op de markt.

Mijn voorkeur ging eerst naar Premiere, daar heb ik heel lang mee gewerkt, maar na de laatste release van FCP X ben ik daar mee gaan werken, en ik moet zeggen, de workflow is toch wel simpeler dan Premiere. Hoewel je in het begin moet wennen aan de manier van werken. Maar toen ik dat eenmaal doorgrond had, ben ik het pakket meer en meer gaan gebruiken.
Ik heb nog wel een aantal zaken naar mijn hand gezet. Sneltoetsen bedacht en gebruikt in Premiere kan ik nu ook gebruiken in FCP. Dus in feite maakt het niet meer uit in welk programma ik werk.
Daarnaast heb ik ook Magix getest, de wat goedkopere versie van een video editing programma, en daar werken dezelfde sneltoetsen perfect, en krijg ik dezelfde snelle workflow.

Dus in feite maakt het niet uit in welk programma ik werk, qua bediening zijn ze nu allemaal gelijk.

In komende blogs gaan we kijken waar de software aan moet voldoen en waar je voor wilt inzetten.
Hobby of professioneel.




Block eigenschap op een ODC waarde op te halen

In deze blog laat ik je zien op welke manier we gegevens, in dit geval de ODC, kunnen opnemen in een kabellijst. Het betreft een combinati...