Sjavoe'ot editing werkwijze

Hoe verwerk je meer dan 12 uur video van 3 camera's zonder dat er regie is gevoerd. 
Eigenlijk staat en valt alles met een goede voorbereiding.
Dat begint al met de pre-planning, Zowel voor de opname als de editing.
Vaak genoeg doet men wat, zonder enige vorm van planning en bestandbeheer, terwijl dat echt wel belangrijke zaken zijn.

Het basisproject
Naast de bekende bestandsindeling, heb ik me afgevraagd hoe ga ik met al die bestanden om, al die losse cameraopnames, geluid en dergelijk binnen het project.
Wel, ik ben eerst begonnen met een basis te creëren van de productie in Premiere Pro. Hierin vind ik terug alle titels, achtergronden en tijdlijnen welke ik nodig heb.

Dit project ga ik dan kopieren naar de diverse sprekers, dus ik krijg straks per spreker een apart project met alleen de bij hem benodigde tijdlijnen en titels.
Let's make it easy.






Het export project
Ik heb een speciaal export project gemaakt, waarin we alle opnames terug vinden. Dus tijdlijnen van alle sprekers. Op deze tijdlijnen heb ik alle gemaakte beelden geplaatst (per opname) en hierin heb ik het deel wat er niet in hoort, voorzang en dergelijke, verwijdert. Die laatst genoemde heb ik geplaatst in een aparte tijdlijn.
Zo houd ik alleen de tijdlijn over van de sprekers en hun onderwerp.
En beschik ik tevens over een tijdlijn met de optreden voor en na het seminar.
Deze worden geconverteerd naar mp4, naar een handzaam formaat. En wel in een zodanige resolutie dat het geschikt is voor projectie en youtube.
Deze files ga ik gebruiken als basis voor de montage per spreker en onderwerp.



Het montageproject
Dit is een project met het basisproject als "basis" zeer logisch, maar nu opgesplitst in de diverse sprekers, Dus voor iedere spreker een apart project.
Het geeft meer overzicht op deze manier.

In project A zitten alleen de beelden en titels van project A en ga zo maar verder. Ook word de export geregeld vanuit deze projecten. Eigenlijk vind je per spreker de begin en eindtitel, de opgenomen onderwerpen alsmede de opgenomen geluidsfiles.

Het promo project kan natuurlijk putten uit alle opnames.

Omslachtig?
Wellicht omslachtig of niet. Voor mij geeft het rust in de tijdlijnen, en het project. Alles is veel handiger te synchroniseren. En het klopt het renderen kost veel tijd. Maar op deze wijze minder kopzorgen.


Block eigenschap op een ODC waarde op te halen

In deze blog laat ik je zien op welke manier we gegevens, in dit geval de ODC, kunnen opnemen in een kabellijst. Het betreft een combinati...