Zomaar een productie

Tja wat doe je als je vrij bent. Nou dan maak ik soms video opnames. Soms, niet meer altijd, sterker nog, afgelopen Pinksteren is de enige keer dit jaar dat ik een opname ingepland hebt. Best wel eens leuk om te delen waar ik dan mee werk. Het event vond plaats in Zelhem op de Betteld. Daar vertoefden de vrouw en ik in een chalet, ideaal om tussendoor tot rust te komen. Want rust is erg belangrijk. En die rust heb ik dan ook genomen en echt genomen. Lekker in het zonnetje, kopje koffie, broodje, wat wil een mens nog meer.

Doel
Doel was het opnamen van 9 seminars, van ieder 1,5 uur, waarbij de pokerpoints live ingemijnd werden. Ik had 2 camera's tot mijn beschikking, 1 op de spreker, 1 op de zaal.
De spreker had beperkte bewegingsruimte.

Gebruikte apparatuur:
- Atem Television mixer
- Mini Mac 1, aansturing voor de mixer en invoegen titels.
- Mac Book Pro voor de Powerpoint
- Mini Mac 2, stond in het chalet, om alles in te laden in Final Cut Pro
- JVC HM150 camera
- Canon camera
- Video Assist voor de master opname (gemixte signaal)
- Diverse kabels en omzetters.
- 2 harde schijven van 1TB (master en schaduw)
- 2 harde schijven van 2TB (master en schaduw)
- 6 SD kaarten 64GB tbv de camera’s
- 1 SD kaart 256GB tbv de masteropname

Achter de schermen.
Even een tipje van de sluier opgelicht.
Want iedereen ziet vaak wel wat er gebeurt in de zaal, maar wat erna gebeurt met de opnames is net zo belangrijk, tijdrovend en vooral gebeurt op de achtergrond.
Eerste wat ik even een probleem mee had was dat de harde schijf die ik meegenomen aan de kleine kant was, slechts 1TB. Dus snel naar Zelhem om enkele 2TB aan te schaffen, anders moet ik andere schijven die ik extra had meegenomen wissen, en dat doe ik bij voorkeur liever niet.

Hoe neem ik op?
Dat gebeurt met 2 camera's, videomixer, een laptop op powerpoint live in te voegen. We hebben een redelijk statisch beeld met alleen de spreker en beetje de zaal. Afgewisseld door de powerpoints.

SD kaarten.
Als de opname klaar is, dan worden de kaarten van de opnames verzameld. Ik neem op op een master recorder, de video assist van Black Magic (256GB SD Card), en verder lopen er opnames mee van de hoofdcamera en de 2de camera (beidde 64GB SD). Daarnaast wordt het geluid als aparte extra tracks ook opgenomen (16GB).
Alle opnames worden keurig gerubriceerd naar onderwerp en in de juiste mappen gezet.
De benodigde tijdlijnen zijn al aangemaakt en bevatten een intro, een opname, een extro.
Dan is het eigenlijk de basis tijdlijn kopiƫren en de inhoud vervangen door de nieuwe opname.

Wat hierboven beschreven is, is een handeling na iedere opname. Ca. 45 min ben ik bezig om alles te verwerken. Het renderen doe ik op een later tijdstip, maar de “montages” liefst na het seminar zelf. De opnames van Trianka, daar maak ik een aparte " montage" van, en gebruik daarvoor het programma Kyno, om selecties te maken en dan te exporteren naar de juiste plek.

In de ochtend ben ik bezig met het maken van de lower thirds en de begin dia’s, voor bij de montages.
Kortom een heel werk, maar door gelijk alles te verwerken dan weet ik dat het allemaal goed is. 

Gij zult backuppen.
Ik werk met een master schijf, waar een backup van word gemaakt, just in case.
Het zal niet de eerste keer zijn dat je wat kwijtraakt in de hektiek. 

Tot slot
Nu worden de opnames gerenderd, omgezet naar een aanvaardbare kwaliteit en groot voor youtube. En dan is voor de rest van het jaar geen opnames meer...althans niet vrijwillig. 


Block eigenschap op een ODC waarde op te halen

In deze blog laat ik je zien op welke manier we gegevens, in dit geval de ODC, kunnen opnemen in een kabellijst. Het betreft een combinati...