Terug in de tijd, toen zelfbouw heel gewoon was (1)

Ik wil toch eens terug in de tijd, met mijn eerste hobby, Philips bouwpakketten.
Het was in het jaar dat ik als vakantiewerker werkte bij Hollandse Signaal Apparaten, en daarin was de Philips winkel gehuisvest. Ik ga terug naar de periode 1977 - 1980.


Philips winkel binnen Holland Signaal
Als broekie was het een hele eer te werken bij Signaal. Het verdiende goed toen, alleen net te weinig om alles te willen aanschaffen wat ik graag zou willen. 
In de Philips winkel verkochten ze toen nog bouwpakketten van elektronische schakelingen. Toen geheel gewoon, iedereen deed aan zelfbouw, het was immers een stuk goedkoper. Tegenwoordig is het een weg werp maatschappij, en waarom zouden we zelf gaan bouwen als je het nu gewoon kan kopen.

Maar er was zoveel te koop in die winkel, gewoon een walhalla. Maar helaas budget was beperkt, en geld voor de mengpaneel eenheden had ik toen nog niet.
Maar dat heb ik ruimschoots ingehaald.

Maar zelfbouwen, het had wel wat. De geur van soldeertin, het bakken en braden van de printplaten met de onderdelen. En daarnaast goed de montage handleiding volgen dat je alles op de juiste manier op de printplaat plaatste. 

Er waren een aantal onderdelen die ik in die tijd heb aangeschaft.

Mijn bouwpakketten
Een ervan was het bouwpakket R6903, de toonregeleenheid. Omdat alles in stereo werd het een dubbele aanslag op mijn portemonnee.


Ook de R6913, het ruis en dreun filter, werden een onderdeel van mijn bouwkunsten.


Daarnaast had ik de universele voorversterker gekocht, de R6905, ook 2 keer natuurlijk.


En ook nog de NL3403, de stereo toonopnemer voorversterker. Deze laatste heb een en ander aangepast om een nog mooier geluid te krijgen. Gewoon een aantal extra condensatoren op een bepaalde plek solderen en klaar was Kees.



Dan de  de NL3407, ook 2 keer, de 4-11 watt versterker voor de hoofdtelefoon, en in begin natuurlijk met de bekende dobbelsteen aansluitingen.



Tot slot nog de voeding gekocht van deze lijn, de NL7222.



En al die zaken heb ik samengebouwd tot een echt mengpaneel, met voorafluistering, 2 pick-up ingangen, 2 microfoon ingangen en 2 lijn ingangen. Zelfs de pick-ups waren voorzien van een faderstart. Wel een beetje link, er stond wel 220V volt op microswitch. Weliswaar afgeplakt, maar ja ik was een dare devil.
De grootste investering waren de faders, potentiometers, de din chassis pluggen en het aluminium.

Maar uit eindelijk is het gelukt, en is dit mengpaneel jaren mee gegaan.
Helaas in een hersenloos moment heb ik hem weggegooid, m.u.v. eenheden. Daar heb ik weer een kleine verdeel versterker van gemaakt.

Block eigenschap op een ODC waarde op te halen

In deze blog laat ik je zien op welke manier we gegevens, in dit geval de ODC, kunnen opnemen in een kabellijst. Het betreft een combinati...