Video producties met eenvoudige middelen.

In deze blog wil ik laten zien welke apparatuur ik gebruik bij het maken van media producties, in dit geval een 3 camera mix met een powerpoint.

Het centrale hart is de Atem Television Mixer. 

Hier komen alle signalen bijeen en deze mixer wordt aangestuurd door een mini Mac. Middels het toetsenbord kan ik een ingang op preview zetten en afhankelijk van of ik een cut (spacebar) of cross fade (enter) wil maken zal de preview op actual worden geschakeld.

Camera 1, JVC HM150, is vaak de hoofdcamera, die staat vlak bij me, en levert een HDMI-signaal, die omgezet word naar een SDI signaal, middels een HDMI-SDI converter. 

Ik gebruik hiervoor de converter van Blackmagic. Eerst had ik veel goedkopere converters maar die gaven het geluid signaal niet door.

Deze camera ontvangt ook het directe geluid van de mixer, maar ook het zaalgeluid.
Het beeld dat hier gemaakt wordt zijn of close up’s of mediums van het onderwerp.

Camera 2, staat er vlak naast en geeft het totaal beeld van het podium. Hiervan gebruik ik het HDMI signaal.

Camera 3, zet ik vlakbij het podium. Deze geeft vaak een zij totaal. Soms icm spreker en scherm op het podium. Ik heb hiervoor een 25 meter lange SDI multicore, i.c.m. up/down cross converter. Omdat de mixer alleen 1080i50 ondersteund, moet ik de 1080p25 output van deze camera, omzetten naar 1080i50.


Dan de master uitgang van de mixer gaat eerst door een audio > SDI converter om het live geluid te mixen met het beeld. Helaas heeft de Atem niet een audio ingang, welke het nieuwe type wel heeft.

Het geluid wordt aangeleverd op een kleine mixer, en vanuit hier verdeeld naar de Tascam DR70 audio recorder, en dus de audio > SDI converter, alsmede naar de JVC HM150.

Dus ik heb qua geluid altijd een backup.

Alles wordt qua video opgenomen op de Blackmagic Video Assist, SDI en 1080i50.
Later in de videoediting maak ik een tijdlijn aan van 1080p25, en zet daar de opnames op.

Elke camera krijgt ook zijn eigen SD kaart met een grootte van 64GB, daar past ca. 3,5 uur video op. De videoassist heeft een kaart van 256GB, omdat ik standaard opneem in ProRes422. Het geeft me ruimte voor ruim 4 uur opname.

De powerpoint gaat via de macbook pro, hiervoor gebruik ik of keynote of Microsoft Powerpoint.

Evt. is het mogelijk om het beeld te streamen hetzij via youtube of facebook. Hiervoor gebruik ik de mini recorder van Blackmagic. 

Deze sluit ik dan aan op de Macbook, en middels OBS (Open Broadcast Software) kan ik een stream opzetten.
















Block eigenschap op een ODC waarde op te halen

In deze blog laat ik je zien op welke manier we gegevens, in dit geval de ODC, kunnen opnemen in een kabellijst. Het betreft een combinati...